Nieuwsbrief donderdag, 27 mei 2010   

Distriport zacht plan in provinciale structuurvisie 

Wat was de voorgeschiedenis?
De provinciale structuurvisie 2040 bepaalt de kaders voor het ruimtelijk beleid van de provincie tot 2040. In het concept van deze structuurvisie (oktober 2009) was Distriport een 'zacht plan'. Dat wil zeggen: een plan waarvan nut en noodzaak nog niet zijn aangetoond en waarover nog moet worden besloten of het werkelijk doorgaat. Het onderscheid tussen 'harde' en 'zachte' plannen is een manier om het grote overschot aan bedrijfsgrond dat in de planning zit, te beheersen.

Na het indienen van de zienswijzen heeft GS haar standpunt veranderd (januari 2010). GS stelde dat Distriport een hard plan is als het bestemmingsplan door de gemeenteraad van Koggenland is aangenomen. Dat is vreemd, want een plan waarvan nut en noodzaak niet zijn aangetoond, kan niet hard zijn volgens het Convenant Bedrijventerreinen dat de provincie in november 2009 met het rijk overeenkwam. Het plan zou eventueel 'hard' kunnen worden als de Raad van State na een beroepsprocedure beslist dat het door de gemeenteraad aanvaarde bestemmingsplan in stand blijft. Later (april 2010) stelde GS dat een plan hard is als er geen voorlopige voorziening bij de Raad van State is ingesteld. Ook een vreemd standpunt, want alleen het eindoordeel van de Raad van State is beslissend, niet een eventuele schorsing via een voorlopige voorziening

Wat is er besloten?
Provinciale Staten moeten de structuurvisie vaststellen en kunnen voorstellen tot wijzigingen indienen: moties en amendementen. D66 heeft twee amendementen ingediend die voor Distriport van belang zijn. Beide amendementen zijn in de vergadering van PS op 27 mei aangenomen (video van de PS-vergadering zien? klik hier):

  • Amendement 8-62 (lezen? klik hier) houdt in dat een plan of besluit waartegen nog beroep of bezwaar mogelijk is, onder de definiëring van zachte plannen valt. Dit amendement werd door PS aangenomen met 29 stemmen voor en 21 stemmen tegen.
  • Amendement 8-63 (lezen? klik hier) houdt in dat bedrijventerrein Distriport op de kaart van de structuurvisie en de digitale verbeelding ervan gewijzigd wordt van hard naar zacht plan. Dit amendement werd aangenomen met 29 stemmen voor en 21 stemmen tegen.

De aanname van deze amendementen was logisch, omdat standpunt van GS in de structuurvisie in strijd was met het door de provincie ondertekende Convenant Bedrijventerreinen. Bovendien kan een plan pas hard kan zijn als de Raad van State er een laatste oordeel over heeft geveld. De structuurvisie is dan ook terecht aangepast.

Hoe gaat het verder met de structuurvisie?
De vergadering werd om 12 uur 's avonds geschorst, hoewel de stemmingen over moties en amendementen nog niet was afgerond en de structuurvisie nog niet in zijn geheel is vastgesteld. Niet bekend is op welke datum de vergadering zal worden voortgezet. Wij hopen dat de voortzetting transparant, open en op basis van de juiste feiten zal gebeuren. We hopen ook dat - anders dan in Koggenland - de statenleden juist geïnformeerd worden en dat alle documenten volledig openbaar zullen zijn.

Wat zijn de consequenties?
De consequentie van deze amendementen op de structuurvisie is dat Distriport een zacht plan is. Dat betekent dat, om Distriport een hard plan te laten worden, het bestemmingsplan getoetst zal moeten worden aan eisen als de SER-ladder en het Convenant Bedrijventerreinen. Die toetsing zal vermoedelijk negatief voor Distriport uitvallen, zodat de kans dat het bedrijventerrein er op termijn werkelijk komt, een stuk kleiner is geworden.

Wat is de volgende stap?
Er zijn bij de Raad van State door verschillende partijen beroepsprocedures gestart tegen het bestemmingsplan Distriport. Eerst zal de Raad van State deze zaak in een voorlopige voorziening behandelen. Dat zal vermoedelijk in de zomer plaatsvinden. Ze beoordeelt dan alleen of de werkzaamheden om het plan uit te mogen voeren opgeschort moeten worden of niet. Daarna volgt een bodemprocedure waarin de zaak diepgaand wordt uitgeplozen. Dat kan nog wel een jaar duren.

Terecht zacht plan
Maar wij zijn bijzonder blij dat de meerderheid van provinciale staten heeft erkend dat nut en noodzaak van dit terrein op deze locatie niet is aangetoond, zoals ook blijkt uit het onderzoeksrapport van Stogo. Distriport is zeer terecht een zacht plan.

 
Volg ons op Twitter
Vind ons op Facebook