NHD donderdag, 30 juni 2011 |
Over de aanleg van bedrijventerrein Distriport bij Berkhout zijn geen ’geheimzinnige of onoorbare afspraken’ gemaakt tussen ontwikkelaars en de provincie.
Theo Decnop van De Peyler Projectontwikkeling uit Scharwoude en Peter Langenberg van Zeeman Vastgoed in Hoorn willen misverstanden erover uit de wereld helpen. Er is een zakelijk geschil met de provincie over het project Distriport (zie kader), maar desondanks willen ze over de contracten een boekje open doen. Door het Financieele Dagblad en actiegroep Berkhout is Boos zijn volgens de twee onjuiste berichten de wereld in geholpen. Met het Ontwikkelingsbedrijf Noord-Holland Noord vormen de twee bedrijven Distriport Noord-Holland CV. Namens die onderneming, opgezet met de provincie om Distriport aan te leggen, spreken zij. De suggestie is, boud gezegd, dat gedeputeerde Ton Hooijmaijers in 2007 met geheime afspraken ervoor heeft gezorgd dat de ontwikkelaars geen risico zouden lopen, maar optimaal zouden profiteren van winst. De VVD’er werkte echter geenszins op eigen houtje. Het was voorbereid door ambtenaren en een externe jurist. ,,Met de gemaakte afspraken was en is niets mis.’’ Er waren twee gedeputeerden, een oud-gedeputeerde en een ambtenaar aanwezig bij het ondertekenen van de contracten. Bovendien hebben de ontwikkelaars er altijd op gelet dat de afspraken ’in overeenstemming waren met de eisen die de provincie zelf heeft gesteld’. Met andere woorden: ,,Er lagen besluiten van GS aan ten grondslag’’, aldus de ondernemers. Decnop: ,,Hooijmaijers heeft zijn publieke taak verricht. Bepalingen uit de zogeheten sideletter zijn ook in alle openheid overgenomen in de grondverkoopovereenkomst die door GS in juni 2008 akkoord is bevonden en ondertekend." Dan is het verwijt dat de provincie te veel steun aan Distriport CV zou verlenen in de afspraken. ,,Die uitleg is onjuist. Het is niet zo dat alle risico’s voor de provincie zijn en alle opbrengsten voor de ondernemers.’’ Weliswaar zijn er afspraken over terugvloeien van eventuele grondwaardestijgingen in het project gemaakt en garantstellingen afgegeven. ,,Maar alle ontwikkelrisico’s liggen nog steeds bij ons. Door de borgstelling van de provincie kunnen we mogelijk lagere financieringslasten bedingen.’’ Daar staan kostbare tegenprestaties tegenover. De provincie heeft ’bovengemiddelde ambities’ met het terrein. Er moet uit de exploitatie een bijdrage van 6,5 miljoen euro voor de aanleg van de Westfrisiaweg worden betaald, er moet vijftig hectare natuurgebied komen en de provincie wil van Distriport het meest duurzame terrein van Nederland maken. Langenberg: ,,Mits Distriport er komt, loopt de provincie geen financiële risico’s.’’ De provincie wilde één afspraak in een apart document laten zetten, die de term sideletter mee kreeg. Daarover is nu politieke commotie. Langenberg: ,,Dat verzoek was niet ons idee. Overigens is de betreffende afspraak in 2008 al achterhaald door de komst van de Grondverkoopovereenkomst.'' Decnop en Langenberg benadrukken dat ze Distriport nog steeds van groot belang vinden. ,,De provincie zette het op de kaart om iets te doen aan de scheve woon-/werkverhouding in deze regio. De komst is zeer wenselijk. Aan ons zal het doorgaan van de ontwikkeling niet liggen. Wij geloven in Distriport.’’ BRON : NHD 30-06-2011 |